پشتیبانی سایت 09307404067

مرکز بین المللی آموزش های تئوری انتخاب ایران

بله غصه خوردن هم شما را چاق می کند

خلق منفی یکی از عوامل مهمی است که به شکست در خود تنظیمی منجر می شود. پژوهش ها نشان داده است که افراد وقتی ناراحت می شوند بیشتر پرخاشگری می کنند، بیشتر ولخرجی می کنند، بیشتر درگیر رفتارهای جنسی محافظت نشده می شوند و به طور کلی بیشتر مرتکب رفتارهای پرخطر می شوند. از سوی دیگر مطالعات نشان داده است افراد غمگین کم تر از دیگران قادر به دنبال کردن اهداف ارزشمند زندگیشان هستند وتلاش می کنند تا با مصرف مواد، الکل یا خوردنبیش از حد نیاز خودشان را آرام و شاید خوشحال تر کنند.

آزمایشات نشان می دهد که خلق منفی به تشدید ولع مصرف در الکلی ها، سیگار کشیدن بیشتر در سیگاری ها و پرخوری بیشتر دررژیمی ها می شود. بنابراین به نظر می رسد که نتایج تحقیقات عمدتا نشان از آن دارند که خلق منفی باعث ایجاد رفتار پرخوری در افراد می شود. اما علت این مسئله چیست و چرا افراد در مواجهه با غم و غصه و ناراحتی به خوردن پناه می برند.

هترتون و بومیستر دانشمندان بزرگی در حوزه خود تنظیمی و خود کنترلی هستند که بعد از انجام آزمایشات مختلف نظریه ای را مطرح کرده اند که به عنوان توضیحی برای ارتباط بین خلق منفی و پرخوری ارائه شده است. آنها در این نظریه چنین بیان می کنند که افراد رژیمی عموما دیدگاه منفی ای نسبت به خود دارند و همین موضوع باعث رنج و عذاب شان می شود. این دیدگاه منفی نسبت به خود هم در مورد ویژگی های ظاهری شان( شکم گنده پاهای چاق یا بازوهای بد شکل) بوده و هم در مورد ویژگی های روانی شان ( اعتماد به نفس پایین، اراده ضعیف، احساس شرم و خجالت) آنها را آزار می دهد. این افراد برای فرار از این احساسات ناخوشایند توجه شناختی خود را روی موقعیت های لحظه ای متمرکز کرده و عواقب بلند مدت و تاثیرات عمیق تر رفتارشان را نادیده می گیرند. این فرار از خود- آگاهی جراتمندانه به رژیم گیرندگان کمک می کند تا هم دیدگاه منفی نسبت به خود را فراموش کنند و هم با جدا شدن از برنامه های بلند مدت و تفکر معنا دار، محدودیت غذایی معمول خود را کنار بگذارند.

این توضیح شاید برای شما هم آشنا به نظر برسد. اگر خوب دقت کنید مواقعی را به یاد خواهید آورد که برای فرار از احساس منفی شدیدی که بعد از رفتن روی ترازو به شما دست می دهد شروع به خوردن می کنید. در این مواقع اگر دوست یا همسرتان رژیمی که شروع کرده بودید را به شما یادآوری کند، مورد خشم و غضبتان قرار می گیرد و به او گلایه می کنید که یک بار هم که شما می خواستید برای فرار از احساس ناراحتی ( در واقع برای فرار از ناراضایتی از خود و بدون فکر کردن به رژیم) با خیال راحت چیزی بخورید، او مانع شده است. به طور خلاصه باید گفت در تئوری بومیستر و هترتون پرخوری به صورت تکانشی به عنوان ابزاری برای فرار از خودآگاهی و خلق منفی همراه با آن انجام می شود.

یک توضیح دیگر برای ارتباط بین خلق منفی و پرخوری این است که افراد از پرخوری به عنوان یک راه کار مقابله با خلق منفی استفاده می کنند. طرفداران این نظریه بر این باورند که خوردن به صورت تکاملی باعث فرونشاندن اضطراب و تنش و ایجاد احساس آرامش در بشر می شده است. بنابراین افراد در هنگام مواجهه با خلق منفی و به عنوان یکی از ابزار های تنظیم هیجانی به خوردن پناه می برند. در این تبیین هدف از پرخوری فرار از خودآگاهی نیست بلکه فرد به صورت هدفمند و آگاهانه برای مقابله با خلق منفی خود، بیش خوری می کند.

از منظر علوم شناختی هم می توان این ارتباط را به این شکل توضیح داد: خلق منفی بخش عمده ای از توان شناختی فرد را به خود اختصاص می دهد. زمانی که غمگین و ناراحت هستید عموما بیش تر از سایر اوقات به خاطرات منفی فکر می کنید. نیروی توجه و توان شناختی شما به شدت درگیر می شود و مدام مشغول پردازش رویدادهای منفی می شوید. به این ترتیب انرژی شناختی ای که برای فعال کردن بازداری رفتاری و اعمال محدودیت غذایی نیاز دارید به خدمت خلق منفی شما در آمده و در نتیجه قادر به مقاومت در برابر وسوسه خوردن نخواهید بود.

با توجه به آنچه در بالا توضیح دادم باید پذیرفت که جمله ی همیشگی افراد چاق که من حتی با غصه خوردن هم چاق می شوم، دیگر یک توجیه برای بی ارادگی آنها نیست. خلق منفی از راه های مختلف باعث ایجاد پرخوری در شما می شود.

ادام و ایپل (2007) به بررسی رابطه استرس، خوردن و سیستم پاداش مغز پرداخته اند. شواهد زیادی وجود دارد که غذاهای خوشمزه این خاصیت را دارند که وابستگی را بیشتر کنند. مانند مدل وابستگی به مواد، غذاهای خوشمزه می توانند سیستم پاداش مغز شامل علامت دهی مدارهای شبه افیونی و دوپامین را در سیستم لیمبیک فعال کنند که تقویت رفتاری قابل توجهی برای جذب مواد یا غذا فراهم میکنند.

Adam,T,C. Epel,E,S. (2007).Stress, eating and the reward system. Psychology and Behavior,91. 449-458.

گروه چاقی و مدیریت بیش خوری دپارتمان سلامت موسسه انتخاب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

choicetheroy.ir کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق است به