پشتیبانی سایت 09307404067

مرکز بین المللی آموزش های تئوری انتخاب ایران

از مارک‌ تواین نقل است که گفته است وقتی مقرر شده باشد که روزانه قورباغه ای را بخورید، اگر اوّل هر روز یک قورباغه را قورت بدهید، بعد از آن روزتان را با موفقیت تمام پشت سر خواهید گذاشت، چرا که می‌دانید دشوارترین کاری که ممکن بوده در تمام روز رخ دهد، اتفاق افتاده است.

تمثیل خوردن قورباغه در زندگی روزانه ما به معنی سخت‌ترین کاری است که باید انجام دهیم، کاری که خیلی راغب به انجام دادنش نیستیم و دائماً آن را به تعویق می‌اندازیم و از انجام دادنش طفره می رویم، اگرچه می‌دانیم که باید در نهایت انجام دهیم. همچنین کاری است که می‌دانید انجام آن اثر مثبت و خوبی بر زندگی شما خواهد داشت و نتایج خوشایندی برایتان به ارمغان می‌آورد.

اولین قانون قورت دادن این نوع قورباغه‌ها این است که اگر قرار است دو تا قورباغه را قورت بدهید،‌اوّل قورباغه بزرگتر و زشت‌تر را بخورید. دومین قانون خوردن قورباغه‌ها اگر قرار است که قورباغه زشتی را زنده زنده بخورید، این است که تمام روز آن را نگذارید و به آن زل بزنید. همان اوّل صبح بخورید و هرچه سریعتر کار را تمام کنید. در اینجا 12 قانون خوردن قورباغه (انجام کارهای دشوار و نه چندان دلپذیر) را توضیح می دهم. البته شاید برخی از آنها را قبلاً شنیده باشید.

میز خوردن قورباغه را شب قبل و …. آماده کنید

آماده باشید که از این پس مؤثر و کارآمدتر عمل کنید. ببینید واقعاً چه می‌خواهید؟ اهدافتان را بنویسید، تا پس از آن بتوانید با طرحی هوشمند (سمارت) آن را عملی کنید.

غذایتان را از پیش برنامه‌ریزی کنید (طرح‌ریزی برای غذایتان)

همانطور که وقتی که می‌خواهید غذایی آماده کنید به وسایل مورد نیاز آن فکر می‌کنید، احتمالاً خرید خواهید کرد و برای آشپزی محیا می‌شوید، برای انجام کار موردنظر هم تمام مواد و امکانات مورد نیاز را روی کاغذ بیاورید به یاد داشته باشید که هر دقیقه‌ای که روی آماده کردن طرح و برنامه‌ریزی صرف می‌کنید در عمل ده برابر به شما برمی‌گرداند. برای انجام برنامه‌ریزی و تهیه طرح عملی از مقیاس تقویم هفتگی استفاده کنید. در یک هفته‌ای که در پیش است کی، کجا و چگونه و به چه میزان این کار را انجام خواهید داد.

اقدامات خود را اولویت‌بندی کنید

اصل 80 ـ 20 را همواره بکار گیرید. 20 درصد از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید 80 درصد از نتایج را برایتان به ارمغان می‌آورد. سپس تمام تلاش‌های خود را برای رسیدن به آن 20 درصد بالا متمرکز کنید.

به نتایج و اولویت‌ها توجه کنید

چون به یکباره نمی‌توانیدتمام کارها را انجام دهید، بنابراین نتایجی که بهترین پیامد و شرایط را برایتان فراهم می‌کند را در اولویت قرار داده و اولویت‌ها مهم‌تر را اول انجام دهید. بنابراین کارها یا تکالیفی که ارزش کمتری دارد را در پایان لیست خود قرار داده و مهمترین کارها را اول شروع کنید.

قانون سه را اجرا کنید

 سه کاری را پیدا کنید که وقتی آنها را انجام می‌دهید 90 درصد مشارکت شما را تضمین می‌کند. آنگاه بر انجام دادن آن 3 تکلیف  یا سه کار تمرکز کنید و قبل از هر کاری آنها را انجام دهید.

قورباغه درشت را به قسمت‌های قابل قورت دادن کوچکتر تقسیم کنید

هر پروژه یا کار را به بحش های مختلف تقسیم کنید و یا هر بخش را در یک روز و یا هفته خاص انجام دهید. لازم نیست تمام آن را از آغاز تا انجام در یک مرحله انجام دهید.

احساس فوریت در خود ایجاد کنید

یک تکلیف یا کار را شروع کرده و پایان دهید. برای انجام هر تکلیف یک موعد مقرر تعیین کنید و برای به انجام رساندن آن احساس فوریت در خود بوجودآورید تا خود را مجاب کنید که متمرکز و پیوسته آن را پیگیری کنید.

خودتان را تشویق کنید

اگر کار دشوار یا ناخوشایندی را باید انجام دهید، با هر گام پیشروی خود را با چیزی که دوست دارید، لذت‌بخش است و شادی‌آفرین تشویق کنید.

ابزارهای الکترونیک را محدود کنید

برای استفاده از ابزارهای الکترونیک محدودیت قائل شوید. بارها و بارها تجربه کرده‌اید که ساعت‌های زیادی را مقابل فیس‌بوک یا یوتیوپ و یا … صرف کرده‌اید و از پروژه‌های خود عقب مانده‌اید. برای استفاده از این وسایل غیرضروری محدودیت قائل شوید و کمتر به سراغ آنها بروید. ده دقیقه صبح، ده دقیقه شب و سپس به کار برگردید.

ایمیل‌ها

ایمیل‌هایتان را بیشتر از دو بار در روز چک نکنید. بیش از آن فقط هدر دادن زمان است و اصلاً ضرورتی ندارد. از گفتگوی ایمیلی و چت اجتناب کنید. اگر درگیر چت و رد و بدل‌های ایمیلی شوید از برنامه طراحی کرده خود عقب می‌مانید. اگر ضرورت داشت دریافت ایمیل را پاسخ بدهید و بگوئید که بعداً به تفصیل پاسخ خواهید داد.

وعده و قول کم بدهید و بیش از آنچه قول می‌دهید انجام دهید

همواره برای انجام کار چارچوب زمانی را بگذارید که واقعاً بتوانید انجام دهید، بطور معقول برآورده کرده و یک روز اضافی نیز برای خود بگذارید. اگر قول می دهید که چهارشنبه کاری را انجام می‌دهید، سعی کنید 3 شنبه تحویل دهید تا اعتبار بیشتری برای خود کسب کنید و اگر بنا بر دلایلی نتوانید طبق برنامه پیش بروید، زیاد تحت فشار قرار نخواهید گرفت.

هر تکلیف را جدا گانه انجام دهید

یک تکلیف یا کار را شروع کرده، به پایان ببرید و سپس به تکلیف یا کار دوم بپردازید.

حالا که قورباغه‌تان را با موفقیت برای صبحانه خوردید می‌توانید احساس موفقیت کنید. چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید تا موفقیت‌تان را افزایش دهید؟ خوردن قورباغه زشت و بزرگتر کار کردن روی پروژه خوردن قورباغه زشت شما را از «منطقه آرام» و راحت‌تان بیرون می‌آورد و چیزهایی را تجربه می‌کنید که تاکنون هرگز تجربه نکرده‌اید.

هفت قورباغه‌ای که من آرزو می‌کنم کاش قبلاً آنها را قورت داده بودم!

من پس از سالها دریافتم که «مدیریت انرژی» و نه «مدیریت زمان» کلید اصلی پیشرفت و عملکرد سلامت و شادمانی است.

یافته‌های پژوهشی موفقیت نشان می‌دهد که ما هرچه قورباغه‌های بیشتری را در طی روز قورت بدهیم، موفقیت‌های بیشتری را بدست می‌آوریم. باید سعی کنیم که قورباغه زشت و بزرگ را برای صبحانه بخوریم، در آن صورت احساس خوشایندو انرژی بیشتری را در تمام روز احساس می‌کنیم. یعنی زودتر در مسیر اصلی قرار می‌گیریم. کاش این راز را سالها پیش می‌دانستیم که تعداد قورباغه‌های خورده شده و زشتی و بزرگی قورباغه‌ها نشان از گام‌های سوی موفقیت ما دارد.

چگونه به کرات قورباغه‌های زشت و بزرگ را برای صبحانه قورت دهیم، هرچه قورباغه زشت‌تر بزرگتر باشد، بهتر است.


بهترین نسخه خودتان باشید

ارزش‌هایتان را به یاد بیاورید و آنها را به بهترین روش در زندگی بکار گیرید.


زیر سئوال بردن باورها و ذهنیت محدودساز


هدف‌چینی کنید: افرادی که اهدافشان را می‌نویسند 90 درصد بیشتر از دیگران به اهداف دست می‌یابند. 50 درصد افراد این کار را می‌کنند.


متمرکز باشید: همیشه تمرکز بدهید و موفقیت‌آمیز خواهد بود. هر روز باید یک یا چند قورباغه زشت و بزرگ خورده شود، تمرکز کنید. چقدر تمرکز و توجه متمرکز به چه چیزهایی که می‌خواهید به دست آورید می‌کنید؟


زمان‌بندی کنید (قطعه‌ قطعه‌کردن قورباغه)

کارها را براساس بلوک‌های زمانی کوچک و شدنی، به اندازه‌ای که قابل انجام برای شما باشد تقسیم کنید. تقسیم کردن یک کار ـ تکلیف به قطعات زمانی کوچک و پیگیر باعث افزایش انگیزه می‌شود و انجام کار کمک شگرفی می‌کند.

بطور کلی تمام وظایف و مسئولیت‌ها را باید در فرایند یک برنامه زمان‌بندی (قطعه‌بندی کردن زمان فعال) انجام داد. مثلاً قطعه مربوط به چک کردن ایمیل (1 ساعت یا کمتر) قرار ملاقات تفریحی یا دوستان (2 ساعت)، تماشا تلویزیون (3 ساعت) تلفن زدن یا دریافت تلفن (یک ساعت)


تعادل را حفظ کنید

حفظ تعادل باعث حفظ انگیزه و انرژی و پیشرفت مداوم می‌شود.اختصاص زمانی برای استراحت، آرام گرفتن، خستگی در کردن،  گاهی نیاز داریم که با سرعت بالا و پیوسته کار کنیم ولی ادامه این کار برای بلندمدت هم انرژی ما را به هدر می‌دهد و هم تمرکز و توجه را کاهش داده، خطاهای زیادی را باعث می‌شود، و کیفیت کار را پایین می‌آورد. برای داشتن یک زندگی مؤثر و کارآمد حفظ تعادل بین کار، فعالیت و استراحت و تفریح ضروری است. در برنامه‌ریزی هفتگی خود یک زمان مشخص (2 ـ 1 ساعت) را به تعادل اختصاص می‌دهید. زمان گذراندن با خانواده،‌ ورزش، دوستان، تفریحات فردی و گروهی.

گاهی اگر یک روز اضافی در برنامه یافت شود که کار خاصی را برایش طراحی نکرده‌ایم و یا تکلیف فوری نداریم که بخواهیم انجام دهیم، استفاده این یک روز برای شارژ کردن باطری خود بسیار سودمند است.

آیا از یک زندگی متعادل برخوردارید؟ چرخ قلمروهای زندگی را پر کنید تا چگونگی تعادل زندگی خود را مشاهده کنید.


فقط انجام دهید

وقتی یک برنامه را برای انجام دادن کار یا تکلیفی طراحی می‌کنید، هر جور شده آن را شروع کنید. اگر یک قورباغه را برای صبحانه صبح دوشنبه تعیین کرده‌اید، صبح هنگام بهانه‌های زیادی برای نخوردن آن و به تعویق انداختنش پیدا می‌کنید. سرزنش کردن دیگران بسیار آسان‌تر از پذیرفتن مسئولیت است. بنابراین از تجارب قبلی خود در به تعویق انداختن و بهانه‌آوری درس بگیرد و هر جور شده «برنامه طراحی شده» را انجام دهید. اقدام عملی کنید وخود را هول دهید. به بهانه‌ها و عذرهایی فکر کنید که تاکنون شما را در جایی که هستید نگه داشته است. اگر اقدام عملی می‌کردید الان بجای یک قورباغه‌ای که روی دستتان و با وضعیت و شرایط بهتری می‌دیدید.


هم اکنون واقعا چه چیز مانع می‌شود که شما قورباغه ای که در ایست کارهایتان هست را قورت ندهید؟


دکتر علی صاحبی

مربی ارشد موسسه ویلیام گلسر


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

choicetheroy.ir کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق است به